|
Galerie
spammů,
aneb: co všechno může být předmětem spammingu
Bylo by chybou domnívat se, že spamming je pouze o
reklamách, neboli že hromadné rozesílání je využíváno pouze pro potřeby
komerční reklamy. Pravdou je, že nevyžádané reklamní zásilky jsou dnes
nejčastější, ale obecně může být stejným způsobem rozesíláno v zásadě
cokoli, co lze napsat (jako zprávu), nebo alespoň
zabalit do formy souboru, který se přiloží jako příloha k textové zprávě. Zkusme
si tedy udělat malý výčet, bez nároků na úplnost, a některé typické spammy si
ukázat na obrázcích.
|
Příklad spammu, zaslaného pomocí tzv.
cross-postingu do mnoha diskusních skupin síťových novin. Inzeruje komerční službu
Častým případem spammů jsou všelijaké řetězové dopisy (chain
letters), typicky propagující různé pyramidové hry. Jim podobné pak jsou návody na
rychlé zbohatnutí, pro které se v angličtině vžila zkratka MMF (protože jeden z
prvních a nejproslavenějších spammů tohoto typu byl nadepsán slovy "Make Money
Fast". Často jsou tako véto
návody na rychlé zbohatnutí pouze rouškou, pod kterou jsou na důvěřivých
příjemcích lákány malé finanční částky - příkladem může být spam na druhém
obrázku. Povšimněte si na něm také typického průvodního znaku mnoha spammů -
zfalšované zpáteční adresy, na kterou nelze nic
vrátit zpět. Další charakteristikou tohoto spammu je skutečnost, že byl zaslán do
elektronické konference (cz-announce@bajt.cz).
|
Příklad spammu, který pod rouškou nabídky zaměstnání
požaduje zaslání malé finanční částky
Snad nejméně nepříjemnou kategorií spammů jsou různé recese,
legrácky a žerty - samozřejmě pokud nevybočí z určitých mantinelů slušnosti.
Příkladem může být spam na třetím o brázku.
|
Příklad spammu - recese
Jiným příkladem spammu, tentokráte již klasického komerčního
ražení, může být inzerát erotického telefonu na čtvrtém obrázku.
|
Příklad spammu s inzerci erotického
telefonu
Velmi záludnou formou komerčně orientovaných spammů jsou nabídky
služeb v oblasti spammingu - příkladem zde může být tuzemská firma MRP, která v
předvečer letošního Invexu přišla s nabídkou komplexního řešení pro spamming
(podrobněji je tato kauza popisována v článku o historii
spammigu.
Další častou formou spammingu bývají
všelijaká oznámení charakteru poplašných zpráv, která hrají na důvěřivost
uživatelů a snaží se je přesvědčit, aby se oni sami v dobré víře stali spammery
tím, že poplašnou zprávu rozešlou svým známým, obchodním partnerům atd. Již
téměř učebnicovým případem jsou zprávy o "poštovních virech", které
údajně napadnou váš počítač již v tom okamžiku, kdy příslušnou zprávu
začnete číst. Nic ta kového samozřejmě není
možné (nakažena virem může být až případná příloha zprávy, ne zpráva
samotná). Stále se však najde dost důvěřivých lidí, kteří takovéto zprávy v
dobré víře rozešlou na všechny strany, jak o tom svědčí i šestý obrázek.
|
Příklad spammu s poplašnou zprávou,
požadující po příjemcích jeho další distribuci
|
|